Sidor

tisdag 30 augusti 2011

Dag 30. Cross country qualifier + Natt

Cross country qualifier, äntligen inbokad på dagens första pass. Medan jag gör mig i ordning för att starta hör jag mycket chatter på radion om dimbankar västerifrån. Men då jag skulle norrut chansade jag och startade för att se efter själv. Det var en hel del dimma och det såg rätt bra ut norröver, men jag vågade inte chansa i alla fall så det blev ett knackigt trafikvarv ner igen... Skit också.

Nu börjar det bli tajt innan hemfärd! Jag hängde runt inne på skolan i hopp om att dimman skulle lätta och att det skulle bli en ledig flygtid under dagen. Efter sex långa timmar så inträffade det, off I went. En full-stop-taxi back på St Augustine, flight på dryga timmen tur och retur. En ganska lärorik flight i N605FT med defekt gyroinstrument samt uppenbarligen en glappande transponder, när jag får insruktion av flygledartornet att sätta på transpondern när den redan var på. Transpondern är en utrustning som gör att man syns lättare på radarn och går att identifiras med en tilldelad kod. Så det vart en gammal hederlig flygning med positionsrapporter, tydliga flyginstruktioner och visuell identifiering genom att vinka med vingnarna. Allt detta för att han skulle veta vart jag var en dag som denna med hög intensitet....
Alltid kul med jet! Jobbigt att vänta bara
Solo nattflygning två timmar. Rätt ensamt, tornet stängt, ingen lärare, ingen trafik som ville prata med mig, men med plattan Pulse av Pink Floyd i kåporna var det en riktigt riktigt nice kväll. Njöt vartenda sekund, förutom när banlyset släktes på finalen, lite lätt stressad klickar jag febrilt på radions sändarknapp (man styr banbelysningen genom en serie klick på denna) för att sedan återgå till det normala i en timme till.
Pre-flight för natt. Snyggt

Flygtid i timmar:
2011-08-29:  2.0 PIC, 2.0 PIC NIGHT, 1.7 DUAL
Flygtid totalt hittills:  41.3 (DUAL: 31.3, PIC: 10.0)

// Michel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar